معرفی مشخصات مصالح در سیف ۲۰۱۶ و اصلاح متریال mat1 تا  mat 5 جهت طراحی دال بتنی :

در این فیلم آموزشی شما همکار عزیز با نحوه تعریف مشخصات بتن و آرماتور مصرفی در طراحی دال و همچنین نحوه اصلاح متریال منتقل شده از ایتبس  جهت طراحی دال متکی بر تیر آشنا خواهید شد :

اصلاح mat 1

بعد از خروجی گرفتن از ایتبس به سیف جهت طراحی دال متریال منتقل شده به سیف  با نام‌های متریال mat 1 تا mat 5  منتقل شده :

این متریال ها منتقل شده در برخی قسمت ها ( مقاومت فشاری و وزن مخصوص و مدول  و… ) دچار تغییر شده و با متریال ( بتن و آرماتور مصرفی )  معرفی شده در ایتبس متقاوت بوده ٬ بنابراین این متریال ها  نیاز به ویرایش دارند و دقیقاً باید مطابق متریال های مصرفی در ایتبس باشند . در ادامه به بررسی هر کدام از این متریال ها  منتقل شده پرداخته و نحوه ویرایش هر یک را خدمت عزیزان توضیح می دهیم.

معرفی مشخصات بتن و آرماتور مصرفی به سیف :

در ابتدا چون طرح ما اجرایی بوده و در سازمان نظام مهندسی کنترل میگردد پس در ابتدا مشخصات بتن و آرماتور مصرفی را به شرح زیر به نرم افزار معرفی میکنیم و سپس متریال منتقل شده به سیف را نیز ویرایش میکنیم  :

معرفی بتن با مقاومت فشاری ۲۵ مگاپاسکال و آرماتور s400 :

مشخصات مصالح

 نحوه  محاسبه مدول الاستیسیته بتن مطابق مبحث  نهم ۱۳۹۹ :

بند ۹-۳-۶-۱ مبحث نهم : صفحه ۵۸

مدول الاستیسیته بتن را میتوان از یکی از دو رابطه زیر محاسبه کرد :

ضریب الاستیسیته بتن ها با چگالی با چگالی بتن wc بین ۱۴۴۰ و ۲۵۶۰ کیلوگرم بر متر مکعب از رابطه زیر بدست میاید :

مدول

رابطه فوق برای بتن ها معمولی با چگالی ۲۳۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب بصورت زیر نوشته میشود :

مدول الاستیسیته بتن

بنا براین آیین نامه دو رابطه فوق را برای محاسبه مدول الاستیسیته معرفی میکن در این رابطه چگالی بتن wc در پروژه ها اجرایی ۲۴۰۰ یا  حداکثر ۲۵۰۰ انتخاب میگردد ( مقدار بیشتر wc باعث میشود مدول الاستیسیته بیشتری بدست آید )

در محاسبات زیر برای هر دو حالت مدول الاستیسیته محاسبه شده است :

اصلاح متریال mat1

ضریب پواسون بتن  :

مطابق بند ۹-۳-۷-۱ مبحث نهم ۹۹ : برای بتن ها معمولی ضریب پواسون را میتوان برابر 0.2 فرض نمود و یا مقدار آن را از طریق آزمایش ها معتبر بدست آورد ٬ در بتن ها سبک مدول الاستیسیته باید بر اساس آزمایش ها تعیین شود .

مدول  الاستیسیته آرماتور :

مطابق بند ۹-۴-۸-۴ مدول الاستیسیته آرماتور برابر 200000 مگاپاسکال میباشد.

اصلاح متریال منتقل شده از ایتبس به سیف : اصلاح متریال mat1 و …

متریال منتقل شده از از نرم افزار ایتبس به سیف  با نام‌های mat 1 تا mat 5  منتقل شده و لازم میباشد مشخصات این مصالح ( مقاومت فشاری ٬ مدول الاستیسیته ٬‌ وزن مخصوص و. .. ) اصلاح شود :

اصلاح متریال mat1 :

مطابق تصویر زیر این متریال بتن مصرفی در تیر ها پروژه میباشد که با نام mat1 به سیف منتقل شده و باید مشخصات وزن مخصوص و مدول الاستیسیته و وزن مخصوص و … را مطابق تصویر زیر اصلاح نمود تا دقیقا مشابه مشخصات بتن مصرفی در ایتبس شود .

اصلاح متریال mat1

Mat 2 و mat3  :

این دو متریال به  ترتیب آرماتور s400  و s340  معرفی شده در ایتبس میباشد که با این نام به سیف منتقل گردیده است در صورتی که تیک گزینه no design  را در تیر ها در سیف بزنید این دو متریال اهمتی نخواهند داشت و نیاز به ویرایش نخواهند داشت .

mat 2

Mat 4 :

بتن مصرفی در ستون ها و دیوار ها میباشد که با این نام منتقل گردیده است مطابق تصویر زیر در قسمت وزن مخصوص بصورت پیش فرض صفر درج شده و نیازی به وارد کرد وزن مخصوص بتن در این قسمت نیست ( قرار نیست وزن ستون یا دیوار برا دال تحمل کند ) و فقط مقاومت فشاری و مدول و ضریب پواسون را اصلاح میکنیم تا شبیه مشخصات معرفی شده در ایتبس گردد .

اصلاح متریال mat1

Mat 5 :

بتن مصرفی در المان col-stiff میباشد ( در سیف ستون ها روی دال مدل نمیشوند بلکه فقط سختی آنها توسط سیف بصورت المان col-stiff در نظر گرفته میشود : این متریال نیز باید مطابق mat1  مشخصاتش بدرستی همانند تصویر زیر وارد شود :

اصلاح متریال mat1

مطالب مرتبط :

فیلم آموزش خروجی گرفتن از ایتبس به سیف جهت طراحی دال متکی بر تیر

فیلم آموزش انتخاب سیستم سقف مناسب در سازه و محدودیت ها سقف ها دال بتنی و …