فیلم آموزش انتخاب سیستم سقف مناسب در سازه و محدودیت ها سقف ها

در این فیلم آموزشی شما همکار محترم با مزایا و معایب سقف ها زایج مورد استفاده در ساختمان ها بتنی آشنا خواهید شد .

۱) سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه‌بلوک نوعی سقف است که از ترکیب تیرچه و بلوک سبک سیمانی یا سفالی و یا فوم ساخته می‌شود. با توجه به این که بتن تحمل نیروی کششی چندانی ندارد، در این نوع سقف از بلوک‌های ذکر شده برای پر کردن قسمت زیرین سقف استفاده می‌شود تا با حذف بتن کششی، در مصرف مصالح صرفه‌جویی شود و وزن سقف سبک‌تر باشد. فقط مقداری از بتن (قسمت 10 سانتی متری پاشنه تیرچه) برای آن که میلگردها را در جای خود نگه دارد باقی می‌ماند. در این سقف وظیفه تحمل فشار را بتن بالایی و تحمل کشش را میلگردهای تحتانی بر عهده دارد.

سقف تیرچه بلوک

مناسب برای دهانه ها  :

 استفاده از سقف تیرچه بلوک تا دهانه ۷ متر مناسب بوده ( البته حداکثر تا دهانه ۸ متر بصورت تیرچه دوبل قابل استفاده است) استفاده از سقف تیرچه بلوک برای کف ها با کاربری پارکینگ چندان مورد توجه نبوده ولی در صورت استفاده از این سقف در پارکینگ ها باید حداقل ضخامت دال آن ۸ سانتی متر باشد و ضخامت سقف تیرچه بلوک مطابق بند ۲-۳-۲-۱-۸ نشریه ۵۴۳ باشد تا جوابگو خیز بوده و صلبیت کافی داشته باشد.( این نوع سقف برای کف ها با بار زنده زیاد و پارکینگ ها و همچنین دهانه ها بیشتر از ۸ متر مناسب نمیباشد و باید بجای آن از سقف دال بتنی استفاده نمود .

محدودیت ها سقف تیرچه و بلوک مطابق نشریه ۵۴۳ :

محدودیت سقف

محدودیت سقف

۲)دال تخت متکی بر تیر( تیر دال ) :

در این نوع سقف، برخلاف دال‌ های تخت از تیر نیز استفاده می‌شود و  دارای صلبیت بیشتری می‌باشد و بار کف ابتدا به تیر و سپس به ستون منتقل می‌شود. وجود تیر در اطراف دال باعث کاهش چشمگیر خیز دال  می‌شود. بر عکس سیستم دال تخت، این سیستم محدودیت استفاده در ساختمان‌ های کمتر از 10 متر ارتفاع یا 3 طبقه را ندارد و برای دهانه ها بلند تر میتوان براحتی استفاده نمود.

سیستم تیر و دال

مزایا :

مناسب برای دهانه های بلند و خیز کم

 محدودیت ها :

در دهانه های بلندتر جهت جلوگیری از خیز مجبور به افزایش ضخامت دال خواهیم شد که باعث افزایش بار مرده سقف و بتن مصرفی و آرماتور خواهد شده ٬ در چنین مواردی استفاده از دال مشبک مناسبتر و اقتصادی تر خواهد بود و وزن کمتری خواهد داشت

مشکل خیز در سقف دال در دهانه بلند : 

در استفاده از دال بتنی در دهانه بلندتر کنترل خیز آنی و دراز مدت دال تحت بارها ثقلی بدرستی انجام شود و ضخامت مناسب برای سقف اتخاذ گردد در صورت لزون از تیر ها فرعی میانی نیز میتوان بهره بد .

مشکل خیز در سقف

4) دال مشبک متکی بر تیر( دال وافل متکی بر تیر )  :

در دهانه هایی بزرگتر استفاده از سیستم تیر دال به صرفه نبوده زیرا جهت کنترل خیز در دهانه ها بزرگتر مجبور به استفاده از دال با ضخامت زیاد تر خواهیم بود بنابراین حجم بتن مصرفی و آرماتور بسیار زیاد خواهد بود و از طرفی وزن سقف ( بار مرده سقف ) بسیار زیاد خواهد شد و این از لحاظ سازه ای نیز مناسب نخواهد بود و سبب غیر اقتصادی شدن پروژه خواهد شد ٬ بنابراین در چنین مواری استفاده از دال مشبک بهترین گرینه خواهد بود .

دال مشبک متکی بر تیر

مزایا :

به دلیل شکل کاسه ای قالب بیشترین صرفه جویی در مصالح را دارد که باعث کاهش وزن کلی سقف و مصرف آرماتور  نسبت به دیگر روش ها می باشد ٬ امکان اجرای سقف هایی با دهانه بلند و شکل نامنظم

۱)قابل استفاده در دهانه ها بلند تر

  ۲)  کاهش وزن مرده سقف

    ۳)افزایش سرعت اجرا

    ۴) استفاده مکرر از قالب وافل

    کاهش آرماتور و بتن مصرفی در پروژه :

به علت ظاهر مشبک و مربعی شکل آن به نام سقف وافل شناخته می شود. این نوع سقف برای سطوحی که دهانه های بلندی دارند و به دلیل  بار مرده کم و سختی مناسب مورد استفاده قرار می گیرند . به دلیل زیبایی خاص، استحکام بالاتر، وزن تمام شده کمتر، نسبت به دال بتنی از لحاظ زیبایی شناسی و هزینه ای و ایمنی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در مصرف بتن و میلگرد تا 20 درصد صرفه جویی می شود بر خلاف دیگر سقف ها پس از اجرا، قالب ها قابل جداشدن بوده و می توان از آن ها برای پروژه های دیگر نیز استفاده کرد

قابل استفاده در دهانه های :

تا دهانه ۱۲ متر مناسب میباشد و ولی تحت شرایط خاص برای دهانه ها بلند تر با درنظر گرفتن تمهیدات لازم هم قابل استفاده میباشد ٬   در دهانه ها بلند که بدلایل معماری فاصله ستون ها از بسیار زیاد بوده استفاده از دال تخت بتنی متکی برتیر(تیر دال ) با ضخامت بالا و حجم بتن مصرفی بالا به صرفه نبوده و  با ضخامت  .به دلیل حداکثر استفاده از فضا ، کاهش بتن و آرماتور مصرفی ، صرفه جویی هزینه بیشتر این نوع سقف مناسب تر از دیگر روش های اجرا می باشد.

سقف وافل یک طرفه :

این نوع از سقف ، بیشتر در دهانه های کوتاه کاربرد دارند و قالب های مورد استفاده در این نوع سقف قالب های مستطیلی شکل هستند که به صورت دال یک طرفه عمل می کنند . از آنجایی که در این روش میلگرد ها فقط در یک جهت تعبیه می شوند میزان مصرف میلگرد در مقایسه با سقف دو طرفه کاهش می یابد و صرفه ی اقتصادی بیشتری دارد سقف وافل یک طرفه در مقایسه با سقف وافل دوطرفه به علت مصرف میلگرد و بتن کمتر ، کم هزینه تر است اما عملکرد ضعیف تری نسبت به وافل دوطرفه دارد ..

وافل یکطرفه

سقف وافل دو طرفه :

این نوع از سقف کاربرد بیشتری در ساختمان های دارای دهانه ی بلند دارد . قالب های مورد استفاده در این روش قالب های مربعی شکل هستند که به صورت دال دوطرفه عمل می کند . میلگرد ها در دو جهت متعامد بسته می شوند هرچند که میزان مصرف میلگرد در این روش بیشتر است و قیمت تمام شده ی بیشتری در مقایسه با سقف وافل یک طرفه دارد اما در نهایت مقاومت و استحکام و ایمنی بیشتری نسبت به سقف وافل یک طرفه دارد . 

قالب ها وافل :

قالب ها وافل

5) دال تخت بدون تیر :

در این نوع دال تیر اجرا نمی‌شود و سقف به‌ صورت مستقیم به ستون‌ ها و دیوار برشی‌ ها متصل است. این نوع سقف نسبت به دال بتنی متکی بر تیر، از صلبیت کمتری برخوردار است؛ چرا که عامل ایجاد کننده‌ی سختی، مقطع عمیق تیرهاست که در این نوع سقف هیچ تیری در داخل سقف وجود ندارد و ستون‌ها مستقیماً از طریق دال سقف به یکدیگر متصل هستند. همچنین با توجه به اینکه عکس‌ العمل ستون‌ها با بارهای ثقلی وارده از طرف دال به‌ صورت نقطه‌ ای است، احتمال وقوع برش پانچینگ برای این قبیل سقف‌ ها بسیار محتمل است که برای جبران این ضعف از کتیبه و سر ستون استفاده می‌ شود استفاده از این نوع سیستم در دهانه ها بلند تر ( مشکلات خیز و افزایش ضخامت) به صرفه نیست.( در ساختمان ها مسکونی در دهانه ها زیر ۶ متر به صرفه هست )

دال تخت بدون تیر

مشکل برش پانچ در سقف دال تخت بدون تیر :

عدم توجه به کنترل برش پانچ و بحرانی شدن آن باعث شکست برشی دال در ناحیه اتصال دال به ستون گردیده است :

مشکل برش پانچ در دال تخت

6) دال مشبک بدون تیر :

در این نوع از دال های مشبک تیری بین ستون ها قرار ندارد و فقط برای تامین ظرفیت برشی مناسب در دال، در اطراف ستون ها دال به صورت توپر اجرا شده یا حتی در صورت نیاز با افزایش ضخامت موضعی در این قسمت ( سرستون ) همراه خواهد بود و شبکه های تیری شکل در محدوده میانی دهانه اجرا می شوند.

دال مشبک بدون تیر

دال مشبک بدون تیر با سرستون (قارچی ) :

دال مشبک با سرستون

سایر سقف ها :

یوبوت و کوبیاکس

یوبوت کوبیاکس

مطالب مرتبط :

آموزش طراحی دال بتنی در Safe 2016 بر اساس مبحث نهم ۹۹