فیلم آموزش مدلسازی سازه در ایتبس بصورت اصولی و بررسی خطا ها مدلسازی

در این فیلم آموزشی شما همراهان گرامی نحوه مدلسازی اصولی سازه در نرم افزار ایتبس  را یاد گرفته و میتوانید براحتی در کمترین زمان ممکن المان ها مختلف سازه و تیرها و ستون ها و کفها را براحتی در ایتبس مدل کنید ٬ همچنین نحوه مدلسازی دال ها طره منحنی شکل نیزدر این آموزش کامل توضیح داده شده است.

در انتهای همین صفحه میتوانید این فیلم آموزشی را بصورت رایگان دانلود نمایید.

خطا ها های ناپایداری سازه و  مشکل گیر کردن تحلیل سازه روی آنالیز پی دلتا (P-delta) :

گرچه مدلسازی سازه در ایتبس بسیار آسان بوده ولی در بسیاری موارد مهندسین تازه کار ممکن هست با روش اصولی مدلسازی المان ها سازه : تیرها  و ستون ها  و … آشنا نباشند و به همین خاطر بسیاری از خطا ها حین تحلیل و آنالیز سازه مریوط به مدلسازی غیر اصولی سازه و عدم توجه به نو ع اتصالات تیرها (مفصلی و گیر دار بودن آن ) در سازه و بارگذاری ها نادرست … میباشد ٬که سبب ناپایداری سازه و خطا در حین آنالیز سازه میگردد .

خطا overlap ( هم پوشانی )  کف ها  و تیر ها در سازه :

در برخی موارد در هنگام ترسیم کف ها ممکن هست برخی کف ها را بدرستی ترسیم نکنید و مانند تصویر زیر کف را در روی کف دیگر ترسیم نماییم همین مشکل ممکن هست در رابطه با تیر ها نیز ایجاد گردد در اینصورت باید قبل از بارگذاری و آنالیز سازه حتما کفها و تیرها مورد نظر حذف و بدرستی ترسیم شوند.

مدلسازی اصولی سازه در ایتبسمدلسازی اصولی سازه در ایتبس

توجه : ممکن هست بعد از بارگذاری سازه متوجه این مشکل شوید در اینصوزت باید دفت کنید کف یا تیر مورد نظر که بارگذاری روی آن انجام داده باشید با حذف و ترسیم دوباره آن بارهای اعمال کرده به آن کف و تیر حذف خواهند شد و دوباره باید بار ها را به آنها اعمال نمایید ( با کلیک راست کردن روی تیر و کف مورنظر میتوانید مقدار و نوع بارها اعمالی را مشاهده نمایید ) . در چنین مواردی میتوانید بجای حذف کف یا تیر موردنظر از ستور Reshap Object  برای اصلاح کف یا تیر مورد نظر استفاذه نمایید .

مدلسازی اصولی سازه در ایتبس

خطای Checking meshing در کفها (مانند دال ها طره )  :

در برخی موارد ممکن هست ٬ برخی کفها سازه  ( همانند دال طره  بدون تیر لبه که بصورت shell  مدل میشود ) نیاز به مش بندی داشته باشد در اینصورت مش بندی این دال ها طره باید بدرستی بصورت دستی یا خودکار انجام شود. ( در دال ها منحنی در صورتی که از مش بندی خودکار استفاده شود ٬ نرم افزار در برخی موارد در هنگام آنالیز خطا مش بندی میدهد٬ پس میتوان این قسمت ها را بصورت دستی مش بندی کرد و یا میتوان بصورت جهار ضلعی مدل کرد (حتما نیازی نیست بصورت منحنی مدل شوند ) و بصوررت خودکار مش بندی کرد .

توجه : مش بندی دستی در محاسبه مرکزجرم توسط نرم افزار کمی خطا ایجاد میکند و بهتر است از مشبندی خودکار استفاده شود

روش اصولی مدلسازی سازه در ایتبس :

۱)مدلسازی ستون ها : در ابتدا بهتر است ستون ها ترسیم شوند جهت ترسیم ستون ها از دستور  Quick Draw column  استفاده نمایید ٬ و در پنجره باز شده مطابق تصویر زیر ستون ها حتما باید  بصورت Continuous  و در مرکز یعنی  5 (Middle Center) مدل شوند  و  مقادیر plan offset حتما رویصفرقرار دهید تا ستونها دقیقا در در مرکز ترسیم شوند )

۲)مدلسازی تیر ها : بعد از مدلسازی ستون ها نوبت به ترسیم تیر ها میرسد .

۳) ترسیم دیوارها برشی و کف ها : بعد از ترسیم تیر ها میتوانید براحتی کف ها و دیوار ها برشی  را مدل نمایید.

مطالب مرتبط