فیلم آموزش کنترل ۲۵٪ نیروی زلزله در قاب ها خمشی در ایتبس مطابق ضوابط نظام مهندسی ساختمان :

کنترل ۲۵٪  قاب ها خمشی یکی از مهم ترین کنترل ها آیین نامه ای در سیستم ها دوگانه است  که مهندسین محاسب باید نحوه انجام این کنترل را یاد بگیرند و در دفترچه محاسبات نتایج آن را وارد نمایند٬دراین  فیلم آموزشی  شما نحوه انجام دقیق این کنترل را در ایتبس آشنا شده و سپس نحوه انتقال دادن نتایج به دفترچه محاسبات را یاد خواهید گرفت.

کنترل ۲۵ درصد قاب خمشی چیست :

مطابق آیین نامه یکی از کنترل ها ضروری در سیستم ها دوگانه (قاب خمشی + دیوار برشی ) میباشد که قاب ها خمشی باید مستقلا (یعنی بدون کمک دیوار ها برشی )  قادر به تحمل حداقل ۲۵ درصد نیرو های جانبی در تراز پایه باشند تا قاب ها خمشی در هنگام زلزله عملکرد مناسبی داشته باشند و  بتوان سیستم سازه را دوگانه در نظر گرفت.

اگرقاب ها خمشی  قادر به تحمل ۲۵ درصد نیرو های جانبی زلزله نباشند راه کار چیست ؟

در  این صورت قاب ها خمشی (تیر و ستون ها ) باید تقویت شوند٬ تا بتوانند ۲۵ درصد نیروی زلزله را تحمل کرده و در هنگام زلزله عملکرد مناسبی داشته باشند و بتوان سیستم سازه  را دوگانه در نظر گرفت(ضریب رفتار سازه در سیستم دوگانه بیشتر میباشد )

اگر به هردلیلی (محدودیت ها  های معماری و .. ) امکان تقویت قاب ها خمشی مقدور نباشد و قاب ها خمشی  نتوانند ۲۵  درصد نیرو های جانبی را تحمل نمایند ٬ در اینصورت سیستم سازه دوگانه نخواهد بود و تنها سیستم بار بر جانبی باید دیوارها برشی درنظر گرفته شود. ( به عبارت ساده تر در طراحی سازه باید از  ضریب رفتار دیوار برشی در محاسبات ضریب زلزله و …استفاده شود  و مجدد سازه تحلیل و طراحی گردد. .

نحوه انجام کنترل ۲۵٪ قاب خمشی در ایتبس چگونه هست  ؟

۱) برای انجام این کنترل باید از اثر دیوار ها برشی در تحمل بار ها  جانبی صرفنظر شود (صرف نظر کردن از سختی دیوار ها برشی با اختصاص ضریب سختی بسیار کم مانند 0.001) و فقط قاب ها خمشی ۲۵ درصد نیروی جانبی زلزله را بتوانند تحمل کنند ٬به همین خاطر مطابق ضوابط نظام مهندسی ساختمان شما باید از فایل اصلی طراحی save as بگیرید و فایل جدید تحت نام project_۲۵% ذخیره گردد.

۲)  در این فایل جدید از اثر دیوار ها برشی صرفنظر میگردد  و ضرایب زلزله در الگو های بار نیز در 0.25  ضرب گردد ( یعنی ضریب زلزله رو یک چهارم  میکنیم ) و سپس سازه تحلیل و طراحی و کنترل میگردد.

توجه :

جهت صرفنظر کردن از اثر دیوار ها برشی در این کنترل مطابق ضوابط سازمان ها نظام مهندسی به هیچ عنوان اجازه حذف دیوار برشی را ندارید و این کار ممنوع میباشد ٬ زیرا وزن دیوار ها برشی نیز حتما باید در این کنترل در نظر گرفته شود.

بند ها و ضوابط استاندارد ۲۸۰۰ ویرایش چهارم  در رابطه با این کنترل :

کنترل ۵۰٪ دیوار برشی

مطالب مرتبط :

فیلم آموزش کامل ساخت دفترچه محاسبات سازه بتنی مطابق ضوابط سازمان نظام مهندسی تهران