فیلم آموزش کنترل ۵۰٪ نیروی زلزله در دیوار ها برشی در ایتبس مطابق ضوابط نظام مهندسی ساختمان :

کنترل ۵۰٪  دیوار ها برشی یکی از مهم ترین کنترل ها آیین نامه ای در سیستم ها دوگانه که مهندسین محاسب باید نحوه انجام این کنترل را یاد بگیرند و در دفترچه محاسبات نتایج آن را وارد نمایند٬دراین  فیلم آموزشی  شما نحوه انجام دقیق این کنترل را در ایتبس آشنا شده و سپس نحوه انتقال دادن نتایج به دفنترچه محاسبات را یاد خواهید گرفت.

کنترل ۵۰ درصد دیوار برشی چیست :

مطابق آیین نامه یکی از کنترل ها ضروری در سیستم ها دوگانه (قاب خمشی + دیوار برشی ) میباشد که دیوار ها برشی یا قاب ها مهاربندی شده باید مستقلا(یعنی بدون کمک قاب ها خمشی )  قادر به تحمل حداقل ۵۰ درصد نیرو های جانبی در تراز پایه باشند تا دیوار ها برشی در هنگام زلزله عملکرد مناسبی داشته باشند و  بتوان سیستم سازه را دوگانه در نظر گرفت.

اگر دیوار ها برشی  قادر به تحمل ۵۰ درصد نیرو های جانبی زلزله نباشند راه کار چیست ؟

در  این صورت دیوار های برشی باید تقویت شوند٬ تا بتوانند ۵۰ درصد نیروی زلزله را تحمل کرده و در هنگام زلزله عملکرد مناسبی داشته باشند و بتوان سیستم سازه  را دوگانه در نظر گرفت(ضریب رفتار سازه در سیستم دوگانه بیشتر میباشد )

اگر به هردلیلی (محدودیت ها  های معماری و .. ) امکان تقویت دیوار های برشی مقدور نباشد و دیوار ها برشی نتوانند ۵۰ درصد نیرو های جانبی را تحمل نمایند ٬ در اینصورت سیستم سازه دوگانه نخواهد بود و تنها سیستم بار بر جانبی باید قاب خمشی درنظر گرفته شود. ( به عبارت ساده تر در طراحی سازه باید از  ضریب رفتار قاب خمشی در محاسبات ضریب زلزله و …استفاده شود  و مجدد سازه تحلیل و طراحی گردد. .

نحوه انجام کنترل ۵۰٪ دیوار برشی در ایتبس چگونه هست  ؟

۱) برای انجام این کنترل باید از اثر قاب ها خمشی در تحمل بار ها  جانبی صرفنظر شود (مفصلی کردن اتصالات در سازه ) و فقط دیوار ها برشی ۵۰ درصد نیروی جانبی زلزله را بتوانند تحمل کنند ٬به همین خاطر مطابق ضوابط نظام مهندسی ساختمان شما باید از فایل اصلی طراحی save as بگیرید و فایل جدید تحت نام project_50% ذخیره گردد

۲)  در این فایل جدید اتصالات المان ها قاب خمشی مفصلی گردیده و ضرایب زلزله در الگو های بار نیز در 0.5  ضرب گردد ( یعنی ضریب زلزله رو نصف میکنیم ) و سپس سازه تحلیل و طراحی و کنترل میگردد.

بند ها و ضوابط استاندارد ۲۸۰۰ ویرایش چهارم  در رابطه با این کنترل :

کنترل ۵۰٪ دیوار برشی

مطالب مرتبط :

فیلم آموزش کامل ساخت دفترچه محاسبات سازه فولادی مطابق ضوابط سازمان نظام مهندسی تهران