فیلم آموزش ترسیم پی نواری در نرم افزار Safe 2016

در این فیلم آموزشی شما مهندس عزیز با نحوه ترسیم پی نواری در نرم افزار Safe 2016 آشنا خواهید شد و نکات مهم مربوط به تغییر محل ستون ها و تنظیم  آکس ها و رعایت درز انقطاع و ترسیم نوار ها مورب و … را کامل یاد میگیرید .

شما همکار گرامی میتوانید به رایگان در انتهای همین صفحه این فیلم آموزشی را به رایگان دانلود نمایید.

ترسیم پی نواری در سیف

ترسیم پی ها نواری با دستورات سیف ۲۰۱۶ :

با کمک دستور Drawe Beam/Lines  براحتی با ایجاد یکسری تیر ها فرضی (مطابق فیلم آموزش ) براحتی نوار ها پی را ترسیم نمایید .

تداخل چاله آسانسور و استخر  و….با نوار ها پی :

در بهترین حالت نباید هیچ بازشویی ( چاله آسانسور و استخر و …) با نوار ها پی تداخل داشته باشند و عرض نوار ها کاهش یابد تا توزیع بارها بصورت مناسب انجام شود ٬ ولی در برخی موارد به خاطر محدودیت ها معماری تداخل باز شو ها با نوار ها پی اجتناب ناپذیر هست و باید اثر آن در طراحی پی در نظر گرفته شود و محل آن در پی مدلسازی شود .

پی نواری یا پی گسترده ؟

از پی ها نواری در صورت مناسب بودن جنس خاک و مناسب بودن ظرفیت بار بری خاک میتوان برای ساختمان ها حداکثر ۵ یا ۶ طبقه مورد استفاده قرار داد.

 ولی درصورتی که خاک محل پروژه سست باشد و مقاومت فشاری خاک کم باشد ٬ برای توزیع بهتر تنش ها و انتقال مناسب بار ها به خاک  نیاز هست سطح پی افزایش یاید (عرض نوار ها افزایش یابد ) اگر  تعداد طبقات سازه زیاد تر باشد ( وزن سازه زیاد باشد ) و یا خاک پروژه بسیار سست و نرم باشد (تنش مجاز خاک کم باشد  ) در اینصورت افزایش عرض نوار ها طوری باشد که نوار ها پی به هم رسیده و بازشو ها داخل پی بسیار کوچک شود در اینصورت استفاده از پی نواری توجیه اقتصادی نخواهد داشت باید برای توزیع بهتر تنش ها  از پی گسترده استفاده شود .

استفاده از شمع در پی :

در صورتی که خاک محل پروژه بسیار سست باشد و برای تحمل بار ها وارده مناسب نباشد ( در پی نواری یا گسترده ) در اینصورت بسیار ضروری هست که از شمع ها جهت انتقال بار ها وارده از سازه به لایه های سخت تر و مقاومت تر خاک که در عمق پایین تر از لایه های سست قرار دارد استفاده گردد.

مطالب مرتبط :

فیلم آموزش خروجی گرفتن از ایتبس برای طراحی پی در سیف

فیلم آموزش ساخت ترکیبات بار طراحی پی برای تمامی مناطق

فیلم آموزش ساخت ترکیبات بار کنترل تنش زیر پی