ترسیم پلان فونداسیون نواری در اتوکد و بررسی ضوابط مهم اجرایی

در این فیلم آموزشی شما همکاران گرامی با نحوه ترسیم پلان فونداسیون نواری در اتوکد و همچنین ضوابط مهم اجرایی ٬‌ نکات درز انقطاع در فونداسیون و مقدار پیشروی پی در زمین پروژه و  حدس اولیه برای ضخامت فونداسیون و عرض نوار ها و اصلاح ابعاد ستون هاو موقعیت آنها  و آکس ستون ها و   …. آشنا خواهید شد.

شما همکار گرامی در انتهای همین صفحه میتوانید این فیلم آموزشی را به رایگان دانلود نمایید.

ترسیم پلان فونداسیون نواری در اتوکد

آیا درز انقطاع در داخل پی هم باید رعایت گردد ؟

مطابق بند ۱-۴-۱ استاندارد ۲۸۰۰ ویرایش چهارم درز انقطاع باید از روی تراز پایه ( تراز پایه مطابق بند ۳-۳-۱-۲  در بیشتر موارد روی سطح فونداسیون و در صورت وجود دیوار حائل بتن آرمه دور تا دور پلان و برقرار بودن شرایط این بند تراز پایه روی دیوار حائل خواهد بود ) بنابراین نیازی به نیست درز انقطاع در داخل پی رعایت گردد.

حدس اولیه برای ضخامت و عرض نوار در پی نواری :

مسلما عرض نوار و ضخامت پی نواری باید پس از تحلیل و طراحی در نرم افزار سیف مشخص گردد ولی جهت حدس اولیه عرض نوار و ضخامت فونداسیون نواری با توجه به تعداد طبقات میتوان از جدول زیر استفاده کرد :

توجه :  مقادیر ارائه شده در جداول زیر برای ضخامت و عرض پی فقط بعنوان فرض اولیه جهت مدلسازی پی در نرم افزار سیف و با فرض مناسب بودن ویژگی های خاک محل پروژه( مانند مقاومت خاک و جنس خاک) و مناسب بودن سایر شرایط موثر در پی ٬  در نظر گرفته و بنابراین تعیین ابعاد و ضخامت نهایی و اجرایی پی باید در نرم افزار تحت کنترل ها ضروری و آیین نامه ای مانند کنترل برش یکطرفه و کنترل برش دوطرفه (پانچ ) و کنترل تنش زیر پی تعیین شود .

پلان پی در اتوکد

اختلاف ابعاد ستون ها در نقشه معماری با ابعاد ستون طراحی شده در ایتبس:

ابعادی که مهندس معمار برای ستون ها در نظر میگیرد٬ ابعاد فرضی میباشد ٬ بعد از تحلیل و طراحی ساختمان در ایتبس ابعاد نهایی مشخص میشود ٬ متفاوت بودن ابعاد امر طبیعی هست ٬ ولی در نقشه ها اجرایی فونداسیون حتما باید ابعاد نهایی در پلان فونداسیون اعمال شود ( توجه شود ابعاد ستون ها هر چقدر هم بزرگ باشد به هیچ عنوان نباید وارد درز انقطاع شده و یا وارد معبر و یا زمین همسایه شود( سبب ایجاد مشکلات حقوقی و … )  بنابراین مطابق فیلم محل ستون ها و آکس ها در نقشه های اجرایی باید اصلاح گردد و ستون ها و همچنین خود پی فقط در داخل زمین پروژه اجر گردد..

حداقل پوشش ( کاور ) بتن روی آرماتور ها در پی ها مطابق مبحث نهم ۹۹ :

برای فونداسیون مورد اول یعنی :  بتن در تماس دائم با خاک هست ٬  حداقل پوشش بتن روی آرماتور ها برابر 7.5 سانتی متر باید در نظر گرفته شود.

کاور فونداسیون

مطالب مرتبط :

فیلم آموزش خروجی گرفتن از ایتبس برای طراحی پی در سیف

فیلم آموزش ساخت ترکیبات بار طراحی پی برای تمامی مناطق

فیلم آموزش ساخت ترکیبات بار کنترل تنش زیر پی