در این فیلم آموزشی که مهندس موسی رمضانی  برای مهندسین عزیز آماده کردند  شما با نحوه ساخت ستون کتابی و دایره ای و موارد استفاده آن در طراحی سازه های بتنی آشنا خواهید شد ٬ در انتهای همین صفحه میتوانید این فیلم آموزشی بی نظیر را به رایگان دانلود نمایید.

فیلم آموزش ساخت ستون کتابی و دایره ای  اجرایی در ایتبس مطابق مبحث نهم ویرایش ۹۹

فیلم آموزش ساخت ستون کتابی و دایره ای در ایتبس

ستون ها مربعی رایج ترین نوع ستون مورد استفاده در سازه های بتنی میباشد ولی در برخی موارد در پروژه های رایج بتنی استفاده از ستون ها مربعی بدلایل معماری و سازه ای امکان پذیر نمیباشد و شما مهندسین و همکاران محترم باید از ستون ها کتابی و یا دایره ای استفاده نمایید.

ستون ها کتابی (مستطیلی )

موارد استفاده ستون ها کتابی بدلیل محدودیت های  معماری:

ا فزایش مساحت مفید فضاهای داخلی ساختمان وهمچنین  تامین تعداد واحد ها پارکینگ موردنیاز در صورتی که مشکل محدودیت فضا و استفاده از ستون مربعی داریم ، و همچنین  استفاده از ستون مستطیلی در مواردی که استفاده از ستون مربعی امکان مسدود شدن باز شو ( درب و پنجره ) وجود داشته باشد بسیار ایده آل میباشد.

ملاحظات سازه ای :

در یک جهت سازه نیاز به مقاومت بیشتری باشد ( کمبود سختی بخصوص در امتدادی که تعداد دهانه ها کمتر هست و دیوار برشی هم نداریم (قاب خمشی تنها ) و میتوان از ستون ها مستطیلی جهت افزایش سختی و کنترل دریفت استفاده نمود بُعد بزرگتر ستون را در امتدادی که دهانه کمتری دارد و مشکل دریفت دارد ٬  قرار داد تا دریفت در جهت مورد نظر کنترل گردد.

ضوابط مبحث نهم ویرایش 99 در رابطه با ابعاد ستون ها برای شکل پذیری متوسط  و زیاد :

فیلم آموزش ساخت ستون کتابی و دایره ای در ایتبس

فیلم آموزش ساخت ستون کتابی و دایره ای در ایتبس

نمونه هایی از ستون ها کتابی و دایره ای اجرایی مورد استفاده در پروژه های اجرایی :

کاور ستون با توجه به آیین نامه بدست میایدو ستون ها زیر بعنوان نمونه قرار داده شده اند و همچنین ابعاد ستون  و تعداد میلگرد با توجه به پروژه قابل تغییر میباشد

فیلم آموزش ساخت ستون کتابی و دایره ای در ایتبس فیلم آموزش ساخت ستون کتابی و دایره ای در ایتبس

فیلم آموزش ساخت ستون کتابی و دایره ای در ایتبس فیلم آموزش ساخت ستون کتابی و دایره ای در ایتبس

مطالب مرتبط :

فیلم آموزش ساخت دفترچه محاسبات ساز ه فولادی

فیلم کنترل ستون ها نحت زلزله تشدید یافته

فیلم آموزش کنترل نامنظمی در پلان و ارتفاع ساختمان