فیلم آموزش ترسیم و کنترل پلان موقعیت ستون ها بر اساس خروجی ایتبس

در این فیلم آموزشی ابتدا پلان موقعیت ستون ها با کمک خروجی ایتبس ترسیم شده و سپس به کنترل ابعاد ستون ها و درز انقطاع و بازشو ها ( چاله آسانسور و .. .) پرداخته میشود . شما همکار گرامی در انتهای این صفحه میتوانید این فیلم آموزشی را به رایگان دانلود نمایید.

در پلان موقعیت ستون ها چه مواردی باید بررسی شود :

در پلان ستون گذاری باید موارد زیر به دقت بررسی و در صورت لزوم اصلاح گردد در غیر اینصورت سبب ایجاد مشکلات جدی در اجرا و مشکلات حقوقی برای مهندسین طراح خواهد شد :

کنترل ابعاد ستون ها و اصلاح اختلاف ابعاد ستون ها در نقشه ها معماری و ساز ای :

در بسیاری موارد ابعادی که مهندس معمار در نقشه های معماری تعیین کرده با ابعادی که بعد از طراحی سازه در ایتبس بدست میاید متفاوت بوده و باید در نقشه پلان موقعیت ستون ها این مورد اصلاح گردد و ابعاد نهایی ستون ها وارد گردد همچنین وقتی ابعاد واقعی ستون ها را در پلان موقعیت ستون ها وارد میکنید ممکن است برخی ستون ها وارد ملک همسایه و یا وارد گذر یا درز انقطاع شود در اینصورت باید محل این ستون ها اصلاح گردد تا از بروز مشکلات اجرایی و حقوقی جلوگیری شود .

کنترل درز انقطاع در پلان موقعیت ستون ها :

اجرای درز انقطاع در سمتی از زمین پروژه که پلاک مجاور ( ساختمان همسایه ) قرار دارد اجباری میباشد ٬ بنابراین این مورد باید بدرستی در پلان موقعیت ستون اعمال شود و مشخص شود و همچنین در صورتی که ابعاد ستون بعد از طرحی بزرگتر از ابعاد اولیه نقشه های معماری شود بعضی ستون ها وارد درز انقطاع خواهد شد که باید موقعیت ستن ها را اصلاح نمایید و به داخل پروژه وارد نمایید . ( توجه در صورتی که از نرم افزار ها ترسیم سریع برای ترسیم نقشه های اجرایی سازه استفاده مینمایید این مورد را درنظر نمیگیرد و باید بصورت دستی این مورد را اصلاح نمایید.

ستون گذاری پلان معماری یکی از مهم‌ترین مواردی است که یک مهندس معمار باید حتماً بعد از تکمیل طراحی و قبل از ارائه طرح به مهندس محاسب پروژه برای انجام محاسبات انجام دهد.

این موضوع ازآن‌جهت حائز اهمیت است که قطعاً مهندس محاسب پروژه به‌اندازه طراح پروژه به محدودیت‌ها، ضوابط شهرداری و شهرسازی، خواسته کارفرما و طرح معماری ارائه‌شده اشراف ندارد.

بنابراین لازم و واجب است که یک مهندس معمار، با استانداردهای اولیه سازه آشنایی کامل داشته باشد و بتواند به‌خوبی محل ستون‌ها، مهاربندها و دیوارهای برشی را در پلان معماری پیش‌بینی کند. به‌گونه‌ای که این موارد در بهترین مکان خودشان جانمایی شده باشند و مهندس محاسب برای طراحی سازه ساختمان با مشکل مواجه نشود و نیازی به تغییر در آکس‌بندی پلان نباشد.

مطالب مرتبط :

فیلم آموزش اجرایی کردن تیرها و ستون ها در ایتبس

فیلم آموزش محاسبه حداقل ضخامت دال دو طرفه در دال بتنی متکی بر تیر مطابق مبحث نهم ۱۳۹۹