فیلم آموزش بارگذاری راه پله دو رمپه در ایتبس

در این فیلم آموزشی شما مهندسین عزیز با نحوه بارگذاری راه پله دو رمپه در ساختمان ها بتنی بصورت کامل آشنا خواهید شد ٬ شما همکاران گرامی میتوانید در انتهای همین صفحه این فیلم آموزشی را به رایگان دانلود نمایید.

راه پله

راه پله ها وظیفه  ارتباط برقرار کردن بین طبقات گوناگون را برعهده دارند و به شکل های مختلف طراحی و اجرا میشود٬  شناخت آن ها , هم از لحاظ معماری و هم سازه ای بسیار پر اهمیت می باشد.

در ابتدا نحوه محاسبه بار ها مرده و زنده در راه پله ها را بررسی مینماییم و در ادامه نحوه بارگذاری راه پله در ایتبس را بررسی میکنیم.

بار زنده راه پله

از آنجا که راه پله جزو محل های پرتردد میباشد ٬ مطابق مبحث ششم مقررات جدول ۶-۵-۱ حداقل بار زنده گسترده برای راه پله ها برابر  kg/m2 500 میباشد که باید بدرستی در ایتبس به کف راه پله اعمال گردد.

محاسبه بار مرده راه پله

مهندسین محاسب باید با نحوه محاسبه بار مرده در راه پله بصورت دقیق و صحیح آشنا شوند ٬ لذا جزییات بار گذاری رمپ راه پله بتنی و راه پله فولادی و همچنین پاگرد را بصورت جداگانه در تصاویر زیر برای کاربران عزیز قرار داده ایم.

جزییات بارگذاری راه پله  بتنی :

بارگذاری راه پله بتنی

جزییات بارگذاری راه پله فولادی

جزییات بارگذاری راه پله فولادی

جزییات بارگذاری پاگرد بتنی

جزییات بارگذاری پاگرد

نحوه بار گذاری راه پله دو رمپه در ایتبس

بار های مرده و زنده محاسبه شده در مرحله قبل را باید مطابق فیلم آموزشی بارراه پله دو رمپه بصورت بار گسترده خطی به تیر تراز طبقه و تیر تراز نیم طبقه اعمال نمایید ٬ چون این روش از بارگذاری راه پله بصورت تقریبی بوده لذا از قسمت چشم پله در محاسبه سطح  خالص راه پله صرف نظر شده و همچنین بار مرده پاگرد هم در جهت اطمینان برابر بار مرده شمشیری راه پله یعنی 750 کیلوگرم بر مترمربع در نظر گرفته شده است.

توجه :  پاگرد تراز طبقه در نرم افزار مدلسازی شده و بار آن نیز برابر 750 کیلوگرم برمترمربع بر کف پاگرد اعمال گردیده است لذا در اینجا وارد محاسبات نمیکنیم.

وزن سطح پاگرد و رمپ با رنگ سبز برای تیر تراز طبقه و وزن پاگرد و رمپ با رنگ آبی مشخص شده به تیر تراز میان طبقه اعمال میگردد(بار ها بصورت گسترده خطی با واحد kg/m اعمال میگردد)

بارگذاری راه پله دو رمپه در ایتبس

بارگذاری راه پله دو رمپه در ایتبس

مطالب مرتبط :

آموزش محاسبه بار برف در ساختمان

آموزش محاسبه ضریب زلزله c مطابق استاندارد ۲۸۰۰ ویرایش

فیلم آموزش ساخت دفترچه محاسبات ساز ه فولادی

فیلم کنترل ستون ها نحت زلزله تشدید یافته

فیلم آموزش کنترل نامنظمی در پلان و ارتفاع ساختمان